יום המודעות השחורה 2013

שלום וברכה

 חודש נובמבר הוא חודש חשוב בלוח השנה ה”קפוארסיטי”, בו שלושה תאריכים הקשורים לשלוש דמויות מרכזיות של העולם האפרו-ברזילאי.

ב-13 לנובמבר 1981 הלך לעולמו מסטרה פסטיניה, אחד המסטרים החשבים של זמנו ואולי הדמות החשובה ביותר בהתפתחות הקפוארה אנגולה כפי שאנו מכירים אותה כיום. בתור אחד שהיה קשור לאנשי מפתח בעולם התרבות של באהיה, הקדיש את כל חייו לשמירה, הפצה וקידום אומנות הקפוארה אנגולה, תוך שמירה על המסורת אותה למד ממורו בנדיטו. מסטרה פסטיניה הקים ב-1941 את ביה”ס הראשון לקפוארה אנגולה, הקליט אלבום מוסיקה מסורתית של קפוארה אנגולה, וכתב ספר על האומנות. אך כוחו הגדול ביותר היה בחזון שלו לגבי האומנות, שבתקופה שלמד אותה הייתה לא חוקית וכיום נחשבת לספורט הלאומי של ברזיל ונמצאת ברחבי העולם כאומנות אפרו-ברזילאית עשירה ונחשבת.

ב-20 לנובמבר נתפס והוצא להורג זומבי דוס פלמארס, המנהיג האגדי של מושבת העבדים הבורחים פלמראס, שלאורך 80 שנה כמעט תפקדה כמדינה חופשית של עבדים אפריקאים, אינדיאנים ולבנים בתוך ברזיל הקולניאלית. למרות שאין עדויות ממשיות לעיסוק בקפוארה בפלמארס, זומבי נשאר בהיסטוריה של ברזיל ובעולם הקפוארה כסמל להתנגדות לעבדות ולאי שיוויון, ממנה צמחה אומנות הקפוארה.

 ב-23 לנובמבר 1899 נולד מסטרה בימבה, יוצר הקפוארה רג’יונל. בימבה שילב לתוך אומנות הקפוארה שלמד תנועות מהבאטוקי, ריקוד לחימה נכחד בו היה אביו מוכר כאלוף, וויתר על חלק מהצדדים הטקסיים של הקפוארה ובכך יצר סגנון חדש איתו הוכיח את עליונותו בקרבות רבים מול לוחמים מאומנויות לחימה שונות. ב-1932 פתח את ביה”ס הראשון לקפוארה בבאהיה ועזר להפיץ ולקדם את אומנות הקפוארה לקהל חדש ומגוון.

ביום רביעי הקרוב ה-13.11.2013 נקיים ערב מיוחד לכבוד מסטרה פסטיניה. נתחיל ב-18:00 עם הקרנת הסרט על חייו בליווי כתוביות בעברית) ונמשיך ברודה של קפוארה אנגולה)

את ה-20 בנובמבר, היום למודעות שחורה בברזיל נציין בסוף שבוע מיוחד 22-23 לחודש פרטים בפוסטר המצורף